Alamak, terlebih sudah!

Thursday, July 22, 2010

Saat2 Belajar Itu Best

Hai, salam, selamat tengah hari.

Di sini saya dengan dukacita mengisytiharkan hari-hari sebagai bukan pelajar amatlah membosankan dan juga menyeksakan serta membebankan. Jikalau anda di luar sana sedang meneruskan proses menghabiskan masa belajar anda, sila ambil pesanan ini:

"Sila hargai setiap saat masa anda di kampus"

Wah, siyes aku rindu nk bukak sem!!!!!!!!!!!!!!! Dan aku yakin ahli ekstensial yang lain pun rasa macam aku. Sek mum tok payoh tipu kato sek mum dop rindu nk balik UTP.

34 comments:

Faiz Rev said...

ak lg suke kije

da letih kot blaja

Arif Dzulkifli said...

aku mungkin ke utp isnin ni..

the unknown said...

kalo saat2 belajar tu bes, nape perlukan kampus utk belajar?

bukan ke kalo ko lepak kedai mamak pun bole blaja?

tgk glee sambil bersantai pun bole blaja?

aku rasa ko kene luaskan definisi blajo, x terbatas pada dewan kuliah dan buku teks yg tebal2. haha

GEDO said...

aduyai mat.... ko ni pun satu... xperlu nk re-educate org psl blajar.... sume org dah tau learning is a lifetime process....

ap yg aku mksudkan disini belajar masa kat universiti...

itulah, lain kali tgk konteks dlu sblum komen.. LOL~~

Arif Dzulkifli said...

bila dah terlebih pandai......

beno said...

saba met.. mungkin dio just understand what learning is.. tp what learning experienced is xdop.. sbb tu payoh nk pehey... gitu la dey terlebih pandai supo york kun oyak la tu.. hehe...

the unknown said...

lol alamak.. nampaknya ko yg salah paham bro. aku bukan ckp psl lifelong learning.

xpe, biar aku mudahkan tuk ko. kita guna comparative analysis utk kes ni. bagi jelas skit perbezaannnya.

lifelong learning:
1. masa panjang
2. penimbaan ilmu yg perlahan
3. ilmu fokus pd yg membawa manfaat pada kehidupan.
4. perkongsian ilmu tidak meluas

pada aku proses belajar kat unie ..
1. masa singkat
2. timba ilmu pelbagai subjek beraneka warna dengan cepat.
3. ilmu fokus pada akademik, mungkin x guna pun dlm idup nie tp sbb ade dlm kurikulum masuk la skali.
4. perkongsian ilmu yg meluas

tapi aku tgk, nukleus ko bukan ilmu. tapi suasana dan persekitaran menuntut ilmu.

pada ko mungkin, kalo xde dewan kuliah, xde lecturer, xde powerpoint presentation, xde membe yg lentuk kat sebelah masa lecture, xde awek yg sibuk salin nota kat depan, bukan 'learning experience' namanya.

pada aku sume tu x penting. aku leh lepak coffee bean masa cuti sem, pastu bincang psl wave theory dgn mamat kat MIT guna blackberry.

lokasi x penting.

aku leh chat dgn professor kat unie pasal advance thermo masa cuti, dan proses belaja masih diteruskan.

semua ni bergantung pada definisi belaja tu sendri.

apa sebenarnya yg best? saat belajar ke tempat ko blaja?

ape yg ko rindu? perkongsian ilmu ke, membe yg amik nota skali kat dewan kuliah?

"ap yg aku mksudkan disini belajar masa kat universiti..."

hehe kalo pikir betul2, apa yg menarik pada ko?

belajar ke, berada di universiti? lol ok xpe, biar ko pikir.

Lenny Sue said...

Owh aku asa si unknown xphm ape yg ko cube nk ckp kn gedo...

dgn mlebelkn dri sbgai si unknown dan mrepek pnjg berjela tp cm xde point, nmpk sprti seorg pnakut yg still cube nk utarakn hujah2 yg konon nmpk diri mcm educated punya olang...(-_-!)~~

so abaikn aje die..hanya ahli ekstensial n fans shj phm ape yg ko cube smpaikn..

so ape kate weekend ni kte enjoy ke dusun dkny di jerantut..(off topic sekejap,bhahah...)

Imma Yusri said...

pasni sambung blajo sampai pHD... ada paham....???

beno said...

lol.. pnjg na.. xde mase la nk bace sme tu... hahaha...

tgk kt tajuk entry ni "saat belajar itu best" pon dah tau.. ape yg cube ingin di sampaikan.. so should be no argue la psal ape.. hehe..

lenny sue knfm ke korg nk g dusun mgu neyh??

the unknown said...

lol!

utk sasape yg x paham explanation aku.. ko print out la, suh professor kat unie terangkan.

lenny:
aku phm ape yg die cuba sampaikan, tapi aku tanya die balik apa sebenarnya yg penting bagi die.

imma :
ko suh sape wat phd?

beno :
lol beno, ko amik la speed reading class.

beno said...

bukan ak x reti nk speeding bab2 bace neyh.. tp its not me to read all those thing.. zzz... bek mase utk ak bace tu ak wat mende lain.. btw thnx for ur advice..

GEDO said...

adesssss....... yes unknown.... u r so brilliant... instead may i say genius?

orang kata jangan menyampuk kalo xphm. simple dan mudah.

u may be genius but i would say stupid for this situation. very stupid one maa. sebab apa aku cakap macam tu. sebab ko xde satu yang kita cari dalam diri. benda tu orang panggil ADAB. tanpa mengetahui apa2 yang kitorang kongsi bersama ko masuk2 nak mentarbiah. aku bukan berfikiran sempit xnak terima apa yang ko cakap. tapi walaupun kita nak memberi ilmu, biar lah berhemah. bukannya masuk2 nak tarbiah orang macam nak menunjuk2.

satu lagi bukannya kitorang xpernah buat macam ko buat ngn KAWAN MIT ko guna BLACKBERRY. bahkan kitaorang slalu lepak bincang psl diri, pasal dunia, pasal negara, pasal agama and many sort of things. aku xtau tau la yang lagi penting, benda yang ko bincang ngn member MIT ko atau pun BLACKBERRY ko. kalo aku nak gtau aku diskus ngn member POLITEKNIK aku ngn BLACKBERRY aku xkan gtau macam tu. aku akan just kata

"aku pun diskus ngn member aku on9 je"

nampak x ap beza? tiada kata2 membesarkan diri. dan satu lagi. kalo pun kita nak menulis kat kat blog ke, kat mana2 ke, reveal urself, be responsible for what u write. sebab tu aku xgusar letak nama aku, letak gambar aku, sebab aku bertanggungjawab dengan apa yang aku tulis.

p/s: orang sume panggil aku gedo. member dari kecik sampai besar panggil aku gedo. dan nama penuh aku mohd shafeq bin che wahab.

the unknown said...

dalam banyak2 bende yg aku explain, byk yg penting, byk yg patut jd fokus, tapi bende remeh cam blackberry yg ko kecoh? lol

aduh.. tensen2 hehe ponat pakcik menerangkan, tepon je yg die nampak.

bro, sume org ade blackberry, x pun iphone. x perlu emo bende kecik bro.

ok aku mintak maap, kita tukar ayat tu pada..

"pada aku sume tu x penting. aku leh lepak coffee bean masa cuti sem, pastu bincang psl wave theory dgn mamat kat MIT guna hp".

ok tak? aku guna superclass die, hp je. x perlu spesifik. mudah2an dgn pembetulan di atas, ko leh maintain objektif.

aku rasa masalahnya ialah ko senang rasa tercabar la. bahya tu, nanti senang sensitif. senang melenting. bende remeh pun bleh jd perang. sebut brand hp pun satu isu, can satu symptom riak, padahal xde sape yg kisah pun.

pape hal. chill out bro. :P salam mintak maap.

Anonymous said...

Nate apo nyo bobel sai baba ni!bejim taliban xbrehi mano nih

Arif Dzulkifli said...

utk pngtahuan en/puan/cik the unknown, en gedo mmg snang rs tcabar..bkn salah ko pn nk bg pndangan cume nsib ko je xbrape nk baek sbb tjmpe die di sini..dan juga kami..hahaha

btw,ko ckp dlm byk2 explanation ko,gedo hnya mghighlightkan isu 'BB'..ko ckp lain dia phm lain..biasa la, pemahaman dan gaya tulisan orang lain2..ala,mcm ko jgak la..dlm byk dia tulis,ko nk hghlight kn isu 'belajar' tu apa hal..pdhal post ni bdak2 kcik bce pn paham apa yg nak disampaikan..

it's just a matter of the way people write..tu je..mgkin ktorang suka dgn bhasa yg lbih santai dan ko pulak dgn gaya yg lbih 'spesifik' or 'intelek' should i call mgkin..

ala, ko tgk post2 lme dlm blog ni pn ko da tau kot entry2 ktorg cmne..just santai2,suka2..xperlu nak jelas2 mcm dlm blog ko (ok,ak ngaku xreti cakap omputih,sbb tu ak xphm ape yg ko tlis kt blog ko..haha)..lg pun blog ni bkan utk tatapan umum pn, just tmpat utk geng2 ktorang bgurau senda saja..org lain paham ke tak lantak ar, asal ktorang paham ckup ar..that's all!

dah2, tutup kes! ini arahan! hahaha



*damn,smpai aku pun wat komen pnjang lebar ni pe kes?????

beno said...

hahaha... jangan dekati GEDO jika anda tidak dapat menerima seseorang yg sombong, angkuh, riak, takbur, pemarah, penting diri...

GEDO said...

hahahahahaha

GEDO said...

ok... gua emo~~ haha

Jijo said...

hahahahahahahahahahahahahaha..aku tak tau nak kate ape..aku samapi tahap tak tau nak cakap ape..en/puan/cik the unknown ni da sesat jauh ni..kalo bodoh skit2 boleh lagi nak ejas2 bagi ok balik..ni da tahap bodoh melampau ni..layan pon takde gune..sbb boleh menyesatkan diri kte..

dunia ni ade 3 jenis org yang..
1. org yang paham bile seseorang berkata2..
2. org yang tak paham bile org berkata2..
3. org yang salah paham bile seseorg berkata2..

unknown ni golongan ke-3..

ntah la..aku da sampai tahap apebenda la mamat ni..da2 la ye kawan2 sume..buat tak tau je..kte ni bukan tanak terima pandangan org..tapi kte buat tak tau la pandangan unknown yang ni..hahaha..

Lenny Sue said...

Bhahaha..sumpah tak thn nk gelak....

smpai yorke kun n bejim (tu Azhiim btol ke tu??) pon dah bersuara, mmg aku rs nk gelak guling2...

to unknown: lenkali kn, tlg phm btol2 ape isu yg sdg dibincang kn sblm nk komen k..sbb tu org tua zmn dulu psn,jgn mnyampuk ckp org..so tlg praktik kn bnde tu ek even ko idup pnuh kemodenan zmn skang...

to beno: ntuh,try tny ketua darjah KSK (matyo unta) psl xtvt tu n naib ketua darjah XTVT ke-2 (DKNY si perfume)..aku ikot aje..uruk pon nk turut serta..
p/s uruk akn pindah KL weekend ni..arel xkompem lg ley ikot ke tak..

to yorke: sabor ek bos...kami akn bnti ber argue bile gedo yg gns dah cool blk,kali terakhir kami jmpe die,die masih blom bertukar jd mnusia normal lg..bhahah..

to cyg: i love u..bhahahahah (nak selit jugak sbb dah rindu bejo),lame bejo si life filosoper (xreti eja) tu berhujah..tgk2 kalo die berhujah pon si unknown ni msti bangkang lg sbb die pon mcm konon2 filosoper gak...haha..

dah penat gelak smbil tgk2 bos takut kantoi bc blog..haha..

the unknown said...

jijo:

lol. lawak betul korang nie.

aku rasa lagi senang ko tuduh aku bodo drpd cuba paham argument aku.

budak 5 taun pun bleh tuduh aku bodo beb. x perlu blajar tinggi2 nak tudoh aku bodo secara membabi buta.

tp aku rasa utk paham ape yg aku ckp, agak susah juga. ko kena tau, apa tu comparative analysis, apa tu structure of argument. apa tu priming.

selama aku duk unie, slalu jumpe org cam ko jijo. gelak tuk cover confusion/blur. hehe xpe aku maapkan.

kalo la betul ape yg aku ckp merapu, kalo betul aku sebodoh andaian ko, takkanlah aku berani cabar org print out argument aku n tunjuk kat professor kot? lol ko nak hina aku boleh jijo, aku mintak satu je..

pls jgn lupa guna otak dalam usaha ko.
tuduhan tanpa hujah cam semut2 yg merangkak kat tepi parit. tak signifikan.


lenny sue :
aku paham ape yg gedo cuba sampaikan.

aku cuma nak tau apa sebenarnya yg bermain kat minda dia. apa sebenarnya yg penting bagi die.

kaedah yg aku guna? dialectic. ko wat la research skit psl bende nie.

kaedah yg ko guna tuk wat berhujah?
availability heuristic
ko baca la skit kat net ape mende nie.
kaji cara ko fikir tuk faham kelemahannya yg ketara.

aku x menyampuk. ni namanya interjection. communication kat blog ni bukan *real time*, asynchronous. maka menyampuk x mungkin berlaku. baca la skit pasal basic communication theory utk faham apa yg aku maksudkan.
hehe.

kalo korang nak gado2 cam kedai kopi, mungkin aku x layak nak join. mungkin silap aku gak, aku ingat blog ni ade golongan intelek, tapi nampaknya tidak. mungkin yorken je berfikir, yg len tu ntahla.. hehe

kalo korang ready nak berfikir sebelum bercakap, maka pls beri komen. kalo nak beri komen cam jijo, aku suggest jangan, sbb nanti takut nanti cam buka pekung di dada je.

x percaya? ko beri la konsultan ke, psychologist ke, third party tuk evaluate mende2 yg korang ckp, dan apa yg aku ckp. suh die org wat report. pastu kita bincang balik.

aku no hal. berani kerana benar beb, takut kerana salah. susah aku nak rasa takut dalam hal nie.

gedo, aku dh mintak maap dan aku mmg xde niat nak teruskan mende nie. namun, nampaknya membe2 ko perlu diberi sedikit pengajaran, akan apa yg mereka katakan.

:P

the unknown said...
This comment has been removed by the author.
the unknown said...
This comment has been removed by the author.
Sir AaCheM said...

Ntah pape la..bende kecik pon mau gaduh2 ka? ni just salam phm je pon..
tak perlu pnjg2....klu takde salah satu pihak yg mengalah, bende ni takkan abis....klu nk btul2 tegakkan kebenaran,byk lg cara laen.

Blog nih bkn forum nk gaduh2,blog ni just for fun...just chill bebey!

For unknown, aku mitak maaf pasal jijo ckp bodo...aku tau ko terasa, even kene kat aku pon, mau nek kaki...

Anonymous said...

hahaha..kau ni mmg karut bnyk unknown..!!pg skolah kn org lain bha..ekstensial dh lbih lame dr org lain blaja d utp yg mnggunakan care lecture ni..

ketidakwujudan ko dlm kelompok persahabatan kteorg dh boleh membuatkn kn kau lebih bnyk untk diam n observe je kn..if wujud mayb akn phm n xjd slh phm..

so..feel free to do so..~
bha..bha..

ket0ng-Ad-Apiz said...

by me..t0ng

p/s: lupe nk ltak

Lenny Sue said...

bhahaha...

busok tol ketong...lmbt sunggoh...

rugi la ko x ikot xtvt KSK mggu ni..kn anis kn~~thehehe...

melor said...

wow!terkesima aku tengok2 komen pjg tuh.xbaco pong, tengok jah.

anyhoo.gedo!!!!aku duk utp pon rindu utp jugok!haha

Jijo said...

haha..unknown..jgn terasa..sbb takde name unknown pon dalam ayat yang aku tulis bodo tu..aku just cakap ko sesat..hahaha..ayat tu nampak je macam tuju kat ko..tapi kalo baca betol2 macam tak plak..haha..die cam pening2 lalat skit..lebih kurang macam ayat ko la yang ko anggap cam betol tu..hahaha..sorry la kalo terasa..peace yaaa..jgn kuntum sangat..haha

Teka sapa saya! hek hek said...

HAHAHAHAHA Unknown??? HAHAHAHAHAHAHAHAHA

nak komen panjang2 lah. biar tambah lagi sorg budak kurang intelek mungkin har har har

kesian nye lah. mungkin unknown awak terlalu intelek (WOW! intelek, gitewww!) sampai tak dapat digest ape yg tgh org bincang kan ? benda kecik sayang, jangan lah amik serious. awwwww haha

or mungkin terlalu intelek sampai tak mampu tahan ayat ayat intelek anda keluar dalam hujah hujah intelek anda?

Ouh Mr unknown, kepandaian anda menganggu gugat iman saya. will you marry me? atau mungkin saya tidak layak untuk anda?

Ouh idolaku~pelukcium dari jauh~ TATA *wink wink


Cuba teka sapa saya! jangan sebut kuat kuat nanti tok imam Unknown marah! hi hi hi


Peace unknown peace!
To infinityy and beyondddddddddddddddddddddd!

jengjeng said...

abang gedo jangan marah marah,
nanti jadi parah,
oh oh oh oh~ hahaha

saya lah saya! hihi said...

nak tulis satu lagiiiiiii

RINDU KORANG SEMUA ADA DEKAT SINI JUGAKKKKKKKKKKKKKKKK!!!


KSK WITH <3 HOYEH! :D

Anonymous said...

setelah aku selesai baca semua comment...aku rasa aku benci la kat ko unknown..tatau napa..tapi ko serius shit annoying bak...

Related Posts with Thumbnails