Alamak, terlebih sudah!

Tuesday, May 11, 2010

Dari meja saudagar rokok

aku rasa rimas la. sket2 orang tanya macam mana ko leh kurus. sket2 ada mintak tips. ingat aku ni pakar penjagaan badan ke apa. so aku nak jawab once for all yang tanya ok. harap2 pasni dah takde yang tanya.


aku perasan penurunan badan aku yakni lebih spesifiknya perut bermula bila aku dah stat trening untuk naik CUS a.k.a chamah ulu sepat. masa tu gila gigih hari2 jog, naik turun tangga setinggi 14 tingkat. yes, 14 tingkat!!! kalau korang takde kesungguhan macam tu jangan berangan nak kecilkan perut korang yang hampir meletup tu.


lepas CUS aku teruskan senaman sikit2, petang2 kalo ada masa jog xpun main futsal. tapi aku rasa the main reason badan aku cepat gila turun, sebab takde skolar. makan pun seminggu sekali. kalo ayam kais pagi makan pagi, kais petang makan petang. tapi aku kais hari ni untuk makan minggu depan. dan sila harap maklum ye diet sebegini rupa adalah amat tidak sihat. aku terpaksa maka diberi kelonggaran.


pastu aku ada terdengar rungutan2 macam:

"aku jog xtrun2 pun badan"

hoi!!! memang la xturun badan ko. jog 15 minit sehari tapi kau makan 15 pinggan nasi. supper kat mapley pun nak nasi goreng, nak nasi lemak. macam mana nak seimbang.

ad jugak yang macam ni:

"aku da try diet dulu, tapi naik balik sebab balik umah makan banyak"

paham2 la ye, pemakanan dan senaman harus seimbang. kalo setakat ko tahan nafsu makan, xbersukan. memang la pastu ko g tapaw makan berkilo2 kat rumah dah tentu2 naik balik. semua benda kena istiqamah baru nampak hasil. even kalo bercinta pun kena istiqamah baru lah sinar bahagia tu terus bercahaya.


so kat sini kita leh ringkaskan tips2 nya:
1. bersenam
2. jangan bagi alasan (busy la, penat la, xbole itu, ini)
3. pemakanan yang tidak terlampau (ckupkan hidangan untuk breakfast, lunch, dinne... xyah nak supper2 bagai)
4. istiqamah (yakni apa yang kau buat mesti berterusan, sume benda pun nak istiqamah beb)
5. kurangkan ARAK & ZINA


note: yang no 5 tu paling penting. tapi aku bukan cakap xyah ada 2elemen tu dalam hidup korang. cuma kurangkan. bukan HENTIKAN. sekian fcuk yuolss.

7 comments:

Arif Dzulkifli said...

oyeah..fcuk you too! haha

ket0ng-Ad-Apiz said...

yeah..arak dan zina..is da way of life.. --> kredit to bejo..hahaha

Nor Hazreen said...

bangunan mane do 14 tingkat..ak nk ukah gk

GEDO said...

@nor
umoh abe aku

@ad
arak dan zina pegangan hidup LIBERAL!!!

Anonymous said...

Bakpo credit to bejo?

dekni said...

hahaha tak habes2 dgn kehidupan liberal . haih la . cpt2 update stimbot, bola & party cewah HAHA

si gadis said...

istiqamah.hooho

Related Posts with Thumbnails